Xenon, met Double HeadLights
U heeft met onze producten extra mogelijkheden naast uw standaard verlichting. De standaardverlichting kunt u altijd aan zetten door het dimlicht vol in te schakelen met de bestaande schakelaar! Overdag de lichtschakelaar op stand nul, dan valt uw remmen veel beter op. Avonds op stand 1, dan kunt u het dimlicht regelen. Eventueel op stand 2 voor het volle dimlicht. U hoeft ook geen lampen te vervangen.
1. Geen schakelaars of lampen vervangen:
2. Gedimd grootlicht als dagrijverlichting en onderdeel dimlicht:
3. Calamiteiten, service en file patroon
4. Opvallen om een botsing te voorkomen
5. Lichtbundel regelen
6. Zachter seinen
7. Hoffelijkheidsignaal, ideaal bij inhalen
Xenon lampen:
Xenon lampen (TL principe) kunnen niet gedimd worden met onze producten. Wel kunt u de mistlampen aansluiten op de dimlicht aansluiting van de Double Headlights (Automatic), en het grootlicht, mits dit een gloeilamp is, aansluiten op de grootlicht aansluiting van DHL. Nb grootlicht is meestal een halogeen gloeilamp. U kunt ook alleen een Headlight monteren op het grootlicht, dan heeft u echter veel minder mogelijkheden.
Overdag is het voor uzelf en de fietsers voor u, beter om de xenon uit te laten en alleen gedimd grootlicht te voeren, zogenaamde dagrijverlichting en uw achterlicht en dashboard uit te laten. Uw remlampen vallen hierdoor veel beter op (uit naar aan i.p.v. zacht naar hard). U bespaart hiermee niet alleen brandstof maar vooral lijden uw zeer dure xenon lampen niet en gaan daarom veel langer mee.
Probeer en vergelijk de Xenon verlichting, veel licht dichtbij, met het Double Headlights principe, minder licht dichtbij en daarvoor in de plaats een beetje verder weg. Om eerlijk te zijn laat dan bij voorkeur uw koplampen eerst goed afstellen. Heeft uw auto pas APK gehad dan behoort dit in orde te zijn.
Xenon wel of niet veilig(er)?:
Bij gebruik van Xenon zijn de volgende zaken belangrijk om af te wegen. Als u denkt aan uw tegenliggers met Xenon, zijn deze dan niet hinderlijk? Denkt u dat uw persoonlijke veiligheid hiermee gebaat is? Nb het SWOV heeft deze verlichting ruimschoots onderzocht en het blijkt niet zo veilig te zijn als algemeen wordt verkondigd!
- Eén uitgang voor grootlicht op 25% (2 lampen max / grootlicht kan nog steeds vol worden aangezet)
- Eén uitgang regelbaar, 0 30 50 75 100% voor 2 dimlichtlampen max.
- Zachter seinen
- Calamiteiten- en service patroon
- Eventueel Opvallen als u niet gezien wordt
- Avondstand met 4 puls op seinknop
Extra voordelen
(de voordelen 1 t/m 11 gelden voor alle koplamp modules)
- De kleinere en zachtere lichtvlek van de koplampen zorgt ervoor dat tegenliggers de contouren van uw motor en auto beter kunnen onderscheiden. Soms blijkt namelijk een auto opeens een bus te zijn, of een motorrijder blijkt een auto met slechts één koplamp te zijn
- In plaats van grote lichtvlek(ken) ziet men nu de auto respectievelijk de motorrijder! En een mens wordt minder gauw over het hoofd gezien dan een lichtvlek.
- Tegenliggers kunnen uw zijkant veel beter zien waardoor zij bij het passeren niet meer een 'zwart gat' inrijden. Voorheen moest men eigenlijk "op de gok" passeren!
- Alle lampen gaan veel langer mee. De koplampen worden namelijk alleen maar gedimd gebruikt
- Door een veel effici?nter gebruik van het verlichtingsysteem zult u tot ca. 1 % kunnen besparen op uw brandstofverbruik (van uw motor), 2 % als u dubbel dimlicht heeft (auto).
- Daarnaast kan overdag zowel de dashboardverlichting als het achterlicht uitgeschakeld blijven. Hierdoor valt het remmen namelijk véél beter op, net als bij het derde remlicht!
- Met mist heeft u met uitsluitend gedimd grootlicht geen "witte muur" meer. U heeft nauwelijks reflectie waardoor u veel meer ziet.
- Minder vermoeiend rijden in het donker.
- Fietsers worden niet meer overstraald door de dimlichten van de voertuigen die erachter rijden.
- Uw licht gaat automatisch aan, ook als de knop van uw licht uit staat, dus u kunt het overdag niet vergeten aan te zetten. Het gaat overdag ook weer automatisch uit dus dan kunt u het ook niet vergeten uit te schakelen. Alleen avonds moet u het niet vergeten uit te zetten. Dit gebeurt echter zelden omdat in het donker het branden goed genoeg opvalt.
- Uw koplamp wordt van dichtbij prettiger en minder hinderlijk omdat hij veel minder licht geeft. Van veraf wordt hij echter opvallender omdat het meer op de ogen gericht is. Dit is echter niet hinderlijk. Denk maar aan een klein zaklichtje dat van ver in de ogen schijnt. Niet hinderlijk, wel zeer opvallend.
- Bij seinen en evt bij remmen gaan uw koplampen juist UIT waardoor u als het ware voor de spotlight geplaatst wordt, extra opvalt en juist niet achter het licht verborgen blijft.
- Langere levensduur: De dure Xenon lampen kunnen veel minder gebruikt worden en gaan daardoor veel langer mee.